top of page
  • תמונת הסופר/תBerko&Jo

אז מה הוא המחיר הנכון ליהלום

עודכן: 7 ביוני 2023

פרק שלישי


בשביל למצוא את המחיר הנכון, צריך, ראשית, להבין כיצד נקבע מחירו של יהלום. לעומת מוצרי צריכה דוגמת מזון, או שירותים, מחיר היהלום מתבסס על איכות היהלום (דירוג) ולא על עלות הייצור. עוד על איכות ודירוג יהלומים – בפרק הבא.


בשל כך, את היהלומים אנחנו מקטלגים כמוצר יוקרה והמשמעות היא שהמחיר נגזר מ"הסיפור" שהיהלום מספר, ממה שהוא משדר ומה שהוא מעיד על מי שעונד אותו. אנשים קונים יהלום במחיר גבוה, כי הוא מסמל יוקרה, כי הוא מסמל להם אהבה, כי הוא מסמל עושר וכי הוא נותן להם תחושה טובה. מה לא בסדר בזה? שהיום אנחנו יודעים שיהלום מגיע עם מחיר כפול- תשלום גבוה ופגיעה בסביבה, ובשל המודעות ההולכת וגוברת, התחושה רחוקה מלהיות מושלמת.

Diamonds - The Wow effect
The Wow effect

נרחיב:

פגיעה בסביבה- יהלום טבעי נמצא במעמקי האדמה ובשביל להוציא אותו צריך לחצוב. החציבה עצמה וכל המפעל שסביבה מזהמים את הקרקע, האוויר המים ופוגעים בכדור הארץ. בנוסף, גם היום, יהלומים רבים מגיעים מאזורי סכסוך (עוד בהרחבה בפרק נפרד על יהלומי הדמים), ומאזורים בהם חברות מערביות השתלטו על קרקע מקומית ומנצלות את המחצבים ואת האוכלוסייה המקומית לעבודה בעבור תשלום זעום. בשורה התחתונה, היהלום הטבעי מגיע עם פגיעה בטבע ובאנשים רבים.


מכרה יהלומים
מכרה יהלומים - פגיעה בסביבה

ניצול אוכלוסיות מקומיות במכרה יהלומים
ניצול אוכלוסיות מקומיות במכרה יהלומים

על כן, בראש ובראשונה אנחנו ממליצים לבחור באבן חן מיוצרת מעבדה מסוג מוסונייט או אחר. הם אינם מזהמים כלל והם אקולוגים לגמרי.


סיבה שנייה- המחיר. יהלום טבעי, יהלום מעבדה ומוסונייט (מיוצר מעבדה) נראים למתבונן בדיוק אותו הדבר. רק במעבדה, במבחנים מיוחדים ניתן להבדיל ביניהם. למרות זאת – אבן חן איכותית 1 קארט מסוג מוסונייט שתעלה, נניח, 2,000 ₪, כיהלום מעבדה יעלה 6,000 ₪ וכיהלום טבעי יעלה מעל 10,000 ₪.


אם כן, סיכמנו שיהלום טבעי נותן תחושה עצמית של יוקרה, אך אותה התחושה נפגעת בשל התחושה ששילמנו יותר מדי וגם פגענו בכדור הארץ בשביל תחושה פנימית שלנו. למה פנימית? כי אף אחד אחר לא יכול לדעת איזה סוג יהלום שיבצנו בתכשיט אותו אנחנו עונדים או קנינו לאדם אהוב.

ומה בין יהלום מעבדה רגיל לבין המוסונייט – גם ביניהם לא ניתן להבדיל בלי מכשירים מיוחדים. ההבדל ביניהם הוא תרכובת כימית שונה במקצת (פחמן מול פחמן וסיליקון). תהליך הייצור (הפעלת חום ולחץ גבוהים למספר חודשים שמדמה את ההיווצרות במעמקי האדמה) זהה בין השניים, כך שכאמור, העלות שלהם זהה אך לא המחיר.


יהלום טבעי מול יהלום מוסונייט- יכולים להבדיל?
יהלום טבעי מול יהלום מוסונייט- יכולים להבדיל?

המוסונייט עולה בשוק כשליש מיהלום מעבדה ופחות מרבע מיהלום טבעי. קל מכך להבין שגם יהלום מעבדה נמכר במחיר גבוה מדי. כיוון שבמהותו הוא דומה למוסונייט – קשיח, בוהק ונוצץ כמו יהלום טבעי.


אז אחרי ההסבר הארוך- מה הוא באמת המחיר הנכון ליהלום? לתפיסתנו, המוסונייט הוא היחיד שמחירו משקף את המחיר שיש לשלם. תכשיט עם יהלום גדול ובאיכות גבוהה לא יימכר לפתע ב-100 ₪. בכל זאת מדובר במוצר שיש לו עלות ייצור ובמוצר יוקרה וככזה אנחנו נדרש להכניס יד לכיס ובתמורה נקבל את תחושת היוקרה שכל כך חשובה לנו - ובצדק. נזכור גם שבכל תכשיט יוקרה, חבוי סיפור חיים שלם. העיצוב, הזהב, האריזה, הפרסום וכל הדברים הקטנים והגדולים שהביאו אותו להיות אותו תכשיט יוקרה שנראה כל כך יפה עלינו. ישנו סיפור יפה על פבלו פיקאסו, הצייר המפורסם, שישב פעם בבית קפה בפריז וצייר לו ציור קטן על מפית. ניגשה אליו גברת שזיהתה את הצייר, וביקשה לקנות ממנו את המפית עם הציור ב-200 פרנק. פיקאסו ענה שהוא ימכור לה אותו בשמחה, אך בעבור 20 אלף פרנק. הגברת הביטה בו בתדהמה ואמרה, "20 אלף פרנק? לקח לך חמש שניות לציר את הציור!" בלי להתבלבל ענה לה פיקאסו: "חמש שניות ועוד 60 שנה".


לסיכום, אם אתם רוצים את השילוב המנצח של תכשיט יוקרתי עם אבן חן בוהקת ונוצצת (כזה שלא ניתן לדעת האם מדובר ביהלום מעבדה, מוסונייט או טבעי), אקולוגי ובמחיר הכי טוב – ההמלצה היא לבחור במוסונייט.


ומה מחירו של המוסונייט- אבן באיכות גבוהה (D, VVS1, excellent cut) – 1 קארט, משובץ בתכשיט יפה ומחמיא צריך לעלות 2,000 שח עד 3,000 שח (תלוי בתכשיט- זהב או כסף, במותג, ועוד). מעבר לזה, נשאר רק להמליץ לכם גם לחפש הנחות – בשביל התחושה הטובה יותר.


בפרק הבא נספר את הסיפור העצוב של יהלומי הדמים.





פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page